Social media
Hoeveel invloed heeft social media op je tijd en dus op je leven? Voor mij heeft het veel invloed en kost het teveel tijd. Daarom heb ik besloten om Instagram en Facebook te verlaten. In ieder geval tot en met eind januari 2022. Mijn account blijft daarom voorlopig bestaan, maar ik zal deze verwijderen van mijn telefoon waardoor ik geen reactie meer zal geven op berichten.
Als ondernemer wil je niet achterblijven en meegaan met de stroming en de trends. Je wordt daarin vaak geleefd. Je wilt aan de standaarden voldoen. Maar wat als dit nu niet bij je past. Ik wil geen socialmedia kalender die bepaalt welke onderwerpen ik kan plaatsen, ik wil niet minimaal driemaal per week iets posten om in de “picture” te blijven. Dan heb ik het nog niet gehad over het feit dat ik op ieder moment dat ik niets te doen heb, mijn social media controleer, hoeveel likes heb ik, hoeveel keer is mijn Story bekeken en heeft iemand nog iets leuks geplaatst? Tijdrovend en totaal niet motiverend.
Social media bepaalt wie mijn berichten zien, hoe vaak ze worden gezien en op welke tijden. Als ik veel posts plaats en veel reacties krijg, is dit goed voor mijn pagina. Dan krijgen weer meer mensen mijn berichten te zien. Heel interessant allemaal, maar weet je, eigenlijk wil ik mij daar niet mee bezighouden. Ik wil mij bezighouden met ontwikkeling en vernieuwing van mijn vak. Ik wil er zijn voor mijn klanten. Ik wil mij bezighouden met het vak waar ik goed in ben. Mijn voornemen voor 2022 is dan ook om mijn tijd vooral te besteden aan alles waar ik energie van krijg, om meer energie te steken in wat voor mijn klanten en mijzelf belangrijk is.
Wat ik merkte toen ik besloot om met social media te stoppen is dat ik veel reacties kreeg met “dat zou ik ook wel willen” en “dit is zo herkenbaar”. Maar iedereen vind het eng om te doen. Het is natuurlijk een grote stap. Veel bedrijven hebben dit platform, nu zeker in de Corona tijd, extra nodig om de klanten te interesseren en te informeren wat er te koop is. En als je dit minder hard nodig hebt, ben je toch ook bang dat je de connectie met je klanten verliest, maar hoe deden wij dit vroeger dan? Zo zie je maar dat in de loop van de tijd wij allemaal zo afhankelijk zijn geworden van dit medium dat we denken dat wij niet meer zonder kunnen. Ik hoop het tegendeel te kunnen bewijzen.
Op het moment dat ik dit schrijf, ben ik al een dag van social media af en geloof mij, het scheelt tijd, zoveel tijd, maar het geeft ook een bepaald gevoel van gemis. Ik pak regelmatig mijn telefoon en dan denk ik: oh nee er is niets te checken. Nu merk ik des te meer dat ik verslaafd ben aan de handeling, het openen van social media.
De komende periode zal ik gaan merken wat mij dit allemaal oplevert en wie weet leg ik dit vast in een volgende blog, maar misschien ook niet. Dat laat ik over aan het moment. Vanaf nu wil ik leven van moment tot moment.
Voor nu is social media overbodig voor mijn salon, maar wellicht in de toekomst is het weer een mooi middel om nieuwe klanten en bestaande klanten te informeren. De tijd zal het leren.
Op de website wil ik kleine blogs gaan schrijven met onderwerpen die gaan over huidverbetering, huidverzorging, ontspanning en alles wat ik graag met iedereen wil delen. Gewoon op mijn eigen tempo zonder te zien wie het allemaal heeft gelezen of geliked.